Toen ik bezig was met het schrijven van een blog over activiteiten die je thuis kunt doen ten tijde van het Corona virus, schreef ik opeens wel een opvallend lange alinea over mijn Kobo e-reader en het Kobo Plus abonnement dat ik daarbij heb. Ik vond dat ik hier dus beter een aparte review van kon maken. Ik lees al sinds de eerste Kobo e-reader met dit systeem en ben dit merk gedurende de jaren altijd trouw gebleven. Toen Kobo Plus uitkwam, ben ik ook meteen lid geworden, dus ik kan inmiddels wel een gedegen review geven denk ik. Dit zijn mijn bevindingen.

Kobo Clara HD e-reader

Zoals gezegd, ben ik een trouwe Kobo aanhanger. Er zijn een aantal bekende e-reader merken, waarvan Kobo in Nederland één van de bekendste is. Mijn eerste reden om een e-reader aan te schaffen, was voor de vakanties. Ik ben een enorme boekenwurm en zeker op vakantie komt dat tot uiting. Ik sjouwde me altijd helemaal suf aan alle boeken die ik mee wilde nemen en dan was ik er nog na een aantal dagen doorheen. Met een e-reader is dit verleden tijd. Ideaal!

De Kobo Clara HD e-reader is mijn derde Kobo e-reader en tot nu toe ook degene waar ik het meest tevreden over ben. De eerste die ik ooit kocht, was nog lomp en werkte traag. De Kobo Clara HD is een stuk meer van deze tijd.

Formaat en specificaties

De Kobo Clara HD is een e-reader van een gemiddeld e-reader formaat (scherm is 6 inch) en dat vind ik persoonlijk erg prettig. Groter is niet nodig en kleiner lijkt me minder fijn, omdat je dan ook vaker moet bladeren. Hij weegt 166 gram wat heerlijk licht is. De e-reader is alleen in de kleur zwart verkrijgbaar. Niet zo boeiend, maar van mij had ie ook wel een kek kleurtje mogen hebben. Onderop zit een aan/uit-knop en verder werkt alles via het touchscreen.

Opladen doe je via een meegeleverde usb-kabel. Deze kun je ook gebruiken om via je computer boeken over te zetten. Verder kun je boeken rechtstreeks vanuit de Kobo winkel of via Bol.com inladen via de wifi verbinding. De opslagruimte is 8 gb, wat erg ruim is. De Kobo Clara HD heeft verlichting in het scherm met een slaapmodus, waardoor het licht automatisch zachter wordt en je niet uit je slaap gehouden wordt.

Mijn ervaring

Ik vind de Kobo Clara HD echt superfijn! Ik heb hem nu ongeveer een jaar in mijn bezit en gebruik hem zeer regelmatig. Mijn boeken lees ik via mijn Kobo Plus abonnement of ik koop ze via Bol.com. Dit gaat heel makkelijk. Je koopt het ebook bij Bol en synchroniseert daarna je e-reader (wel even de wifi aanzetten dan dus). Het boek staat direct in je bibliotheek en je kunt beginnen. Met een Kobo Plus boek werkt het hetzelfde, alleen deze hoef je niet af te rekenen. Eén keer heb ik een boek gekregen van een vriendin en deze via de computer overgezet met de bijgeleverde kabel en dat ging ook prima.

Het menu en de bediening werkt vrij intuïtief. Als je bezig bent met lezen, zie je in principe alleen het boek zelf, maar met een druk op het scherm verschijnen de verschillende menu opties. Ik maak zelf veel gebruik van het instellen van de lichtstand en soms van het veranderen van de lettergroottes. Verdere opties doe ik niet zoveel mee.

Het touchscreen werkt trouwens wel wat anders dan je bijvoorbeeld van je iPhone of iPad gewend bent. Ik wist dit al van de eerdere e-readers die ik heb gehad, maar ik kan me voorstellen dat het anders even wennen is. Laat ik het zo zeggen: het touchscreen werkt gewoon net wat minder snel en soepel. Het werkt, maar je moet gewoon net steeds een miliseconde langer wachten. Als het touchscreen van m’n telefoon zo zou werken, zou ik helemaal gek worden, maar bij een e-reader maakt het niet zoveel uit. Je gebruikt het met name om te bladeren naar de volgende pagina en dat gaat eigenlijk altijd prima.

Het lezen op een e-reader vind ik heel prettig. Je kunt het scherm zelfs in de zon goed zien en ook lezen in bed is fijn. Vooral over de nachtmodus ben ik enthousiast. Zo kun je wel lezen met de schermverlichting aan, maar kun je daarna wel rustig in slaap vallen. De Kobo e-readers houden automatisch allerlei statistieken bij. Zo kun je zien op welk percentage je van je boek bent en krijg je als je hem uit hebt een overzichtje met hoe lang je gelezen hebt, hoeveel pagina’s in welk tijdsbestek je leest, etc. Best een leuke feature, maar natuurlijk niet het belangrijkste.

Het laatste puntje dat belangrijk is om te vermelden, is natuurlijk de batterijduur. Die is lang kan ik je zeggen. Ik moet wel vermelden dat ik de batterijduur van de Kobo Clara HD een stuk korter vind dan van mijn oude Kobo e-reader. Maar alsnog kun je er prima enkele weken mee vooruit. Wil je je batterij sparen? Zet dan de wifi uit. Ik merk dat dit enorm scheelt in hoe lang de batterij meegaat. Let er wel op dat je je wifi geregeld even aan moet zetten als je leest via Kobo Plus.

Kobo Clara HD en Kobo Plus abonnement

Kobo Plus abonnement

Met Netflix kun je voor een vast bedrag per maand onbeperkt series en films kijken en Kobo Plus is eigenlijk hetzelfde principe, maar dan met boeken. Voor een vast bedrag per maand lees je onbeperkt de beschikbare boeken van Kobo Plus op je e-reader. Je kunt gaan voor een lezen abonnement, een lezen en luisteren abonnement of alleen luisteren abonnement (dus luisterboeken). Ik heb zelf een lezen abonnement, wat een tientje per maand kost (€9,99). De eerste 30 dagen zijn trouwens gratis (dus ideaal om het eens op vakantie uit te proberen).

Er is een enorm assortiment aan boeken, maar deze is natuurlijk niet onuitputtelijk. Het kan dus zijn dat een boek dat je graag wilt lezen (nog) niet beschikbaar is. Over het algemeen kan ik zeggen dat er meer dan voldoende boeken zijn om uit te kiezen in allerlei categorieën. Dit zijn zowel hele recente boeken als boeken van jaren geleden.

Je kunt de boeken ook offline lezen, dus zonder dat je e-reader connectie heeft met de wifi. Je kunt dan maximaal 15 Kobo Plus boeken tegelijk op je e-reader hebben voor maximaal 30 dagen. Daarna moet je dus weer even connectie maken met het internet.

Ik heb al geruime tijd een Kobo Plus abonnement en moet zeggen dat ik heel erg tevreden ben. Als je ook overweegt een abonnement te nemen, is het denk ik verstandig goed na te gaan hoeveel je leest. Vanaf twee boeken per maand is het al interessant. Je kunt je abonnement in principe elke maand stopzetten, dus ook als je tijdelijk meer leest (zoals nu ten tijde van het Corona virus), kan dit een goed idee zijn. Niet alle boeken die ik wil lezen zijn beschikbaar, maar ik merk wel dat ik hierdoor juist nieuwe schrijvers ontdek en boeken die ik anders zelf niet had gekocht. Zelf vind ik het fijn om de boeken via Bol.com uit te zoeken. Je kunt hier namelijk selecteren op boeken die beschikbaar zijn via Kobo Plus en zo lekker scrollen tussen het aanbod.

Kortom: de Kobo Clara HD e-reader en het Kobo Plus abonnement zijn wat mij betreft een ultieme combinatie. Het werkt makkelijk en je hebt altijd iets te lezen. De voorwaarden van het abonnement zijn gunstig en ik ben enthousiast over het aanbod.

Nb. Het boek dat je op de foto’s op mijn e-reader ziet, is helaas niet te lezen via Kobo Plus. Wel vind ik deze een enorme aanrader om te kopen. Het e-book van “Je bent jong en je krijgt wat” van Monique van Loon is verkrijgbaar voor een tientje via Bol.com.

styled by sabine signature

Vind je mijn blog leuk en wil je me op eenvoudige wijze steunen? Mijn blogs bevatten geregeld affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij merkt hier zelf verder niks van). Ook kun je mijn partnerlink gebruiken als je iets bij Bol.com wilt bestellen (deze vind je bovenaan in het menu). Alvast heel erg dank hiervoor!